allergenen-informatie

Krijg jij ook allergische reacties van de nieuwe allergenen wetgeving?
Na het lezen van de informatie over de nieuwe allergenen wet kun je de volgende allergische reactie of symptomen waarnemen:

  • chronische vermoeidheid en hoofdpijn van de vele nieuwe regels
  • misselijkheid bij horecaondernemers omdat je weer moet veranderen
  • tranende of rode ogen als je de prijzen van de allergenentraining ziet
  • hartklachten, door de tegenstrijdigheid van de nieuwe wetten
    (Bij de allergenen wetgeving gaat men er van uit dat je een stabiel team hebt, terwijl je door de nieuwe Wet Werk en Zekerheid al je medewerkers na twee jaar vernieuwt)

Heeft de nieuwe allergenen wet zin of is het compleet onzinnig?

Natuurlijk wil je graag dat gasten met allergieën zich welkom voelen in de horeca. Als je dit goed doet onderscheid jij je hiermee.

Heeft een gast een glutenvrij broodje? Voer het dan ook consequent door in de andere gerechten, zoals het koekje bij de koffie of het wafeltje op het nagerecht. Vertel je gast ook wat je doet en hoe je meedenkt. Zo bouw je vertrouwen en een goede relatie op. Sterker nog, je doet ze er een plezier mee.

Beschermt de nieuwe wet de gasten die allergisch zijn straks echt?

Hartstikke goed dat er aandacht is voor de verschillende allergenen en de gevaren van allergieën. Je moet er absoluut serieus mee omgaan, want het kan fatale gevolgen hebben.

Als het druk is weten jij en ik ook hoe ontzettend moeilijk het is om er voor te zorgen dat de gast niet in contact komt met datgene waar hij allergisch voor is. Een fout zit in een klein hoekje of kruidenpotje in dit geval misschien.

Zorg er als ondernemer voor dat je dit op al je menukaarten en website vermeldt: “Wij gaan uiterst zorgvuldig met allergenen om, kruisbesmetting in de keuken kan echter nooit 100% uitgesloten worden”.

allergenen

Dat is niet genoeg voor de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). Vanaf 13 december 2014 moet ieder bedrijf dat eet- en drinkwaren verkoopt informatie over allergenen beschikbaar hebben voor zijn gasten. Het gaat om 14 allergenen:

  • glutenbevattende granen (zoals tarwe, rogge, gerst, haver, spelt en kamut)
  • ei
  • vis
  • pinda
  • noten (zoals amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadonianoten)
  • soja
  • melk (inclusief lactose)
  • schaaldieren
  • weekdieren
  • selderij
  • mosterd
  • sesamzaad
  • sulfiet
  • lupine

Hoe je het aanbied mag je zelf weten. Op een eenvoudig A4-tje, via de website of op een speciaal hiervoor ontwikkelde tablet met de meest fantastische software. Zolang het altijd beschikbaar en up-to-date is. Het mag zowel schriftelijk (continue) of mondeling.

Het grootste gevaar zit nog steeds in kruisbesmetting en onwetendheid. Als je het echt goed wilt doen kies je voor beide opties. Daarnaast zorg je er voor dat al je personeel goed geïnformeerd is in plaats van alleen de leidinggevenden.

Mondeling

Indien je er voor kiest om het mondeling te doen dient er altijd één persoon in het bedrijf aanwezig te zijn die gecertificeerd is om deze informatie aan de gasten te verstrekken. Dit mag iemand in de bediening of iemand uit de keuken zijn.

Voor de certificering is het volgen van een cursus verplicht. Let op bij de cursus of training die je kiest; er worden veel verschillende cursussen en trainingen aangeboden in zeer uiteenlopende prijsklassen. Deze worden echter niet allemaal door de NVWA geaccepteerd.

Begin november komt de Koninklijke Horeca Nederland met een door de NVWA geaccepteerde online cursus. Op de horeca Food en Inspiratiebeurs in Hardenberg werd verteld dat deze cursus €20 gaat kosten. Misschien slim om nog even af te wachten voordat je aan een dure cursus begint.

Schriftelijk (continue)

Je kunt de allergenen informatie ook schriftelijk aan je gasten geven. De meest goedkope oplossing is om alle etiketten van de door jouw geserveerde producten en dranken te verzamelen en van ieder gerecht en drankje een ingrediëntenlijst te maken en hierbij de 14 voedselallergenen duidelijk te vermelden.

Een andere mogelijkheid die ik gezien heb is een zeer uitgebreid digitaal servicepakket met de productinformatie op een tablet. De gast kan hierbij zelf de gewenste informatie zoeken. Vergeet ook je website niet.

Controles

gezondheidsrisico vanwege allergenenVanaf 13 december zijn ondernemers zelf verantwoordelijk als er verkeerde informatie of producten verstrekt worden. Het grootste gevaar zit nog steeds in kruisbesmetting en onwetendheid en het laatste wat je wilt is dat iemand in jouw restaurant dood gaat vanwege een allergische reactie.

De NVWA gaat controleren en boetes uitdelen die hoog zijn, alle reden om nu aan de slag te gaan en je bedrijf te conformeren aan deze wet.

Denk je dat je nu al allergische reacties hebt vanwege deze nieuwe wet, wacht dan niet tot half december. Door de drukte van de feestdagen zijn de eerdergenoemde allergische reacties dan nog veel heftiger.

Gezondheid!