omzeilen-van-de-breuk-tussen-contracten

Met de nieuwe Wet Werk en Zekerheid wordt het moeilijk gemaakt om tijdelijke medewerkers in dienst te houden.
Wat kan je hier aan doen?

In mijn netwerk zie ik ondernemers hard zoeken naar alternatieven om dit te omzeilen. Twee concrete oplossingen:

  • Er worden zoveel mogelijk contractketens dit jaar nog onderbroken, een breuk van drie maanden is nu nog voldoende
    (alhoewel dit geen oplossing is, maar op de korte termijn wel voordelen biedt)
  • Met andere horeca ondernemers wordt afgesproken dat medewerkers straks onderling (gedurende die 6 maanden) uitgewisseld worden

Vanaf 1 juli 2015 mag je als werkgever namelijk nog maar 3 arbeidscontracten met een totale duur van maximaal 24 maanden achter elkaar geven. Daarna zou het dienstverband over moeten gaan in een vast contract.

Wel of geen vast contract?

voorkomen van vast contract in de horecaPersoonlijk ken ik maar weinig horeca ondernemers die vaste contracten durven te geven. Niemand weet wat de toekomst gaat brengen.

  • Heb je de medewerkers over 5 jaar nog wel nodig?
  • Wat als de medewerker ziek wordt?
  • Of als hij zijn werk niet meer passie en enthousiasme doet?
  • Wat moeten we met medewerkers als ze door hun leeftijd en conditie het werk niet meer aan kunnen?

Allemaal vragen waar je nu geen antwoord op hebt en ook geen risico mee wil nemen.

Eigenlijk vreemd, als je bedenkt dat deze nieuwe wetgeving er juist komt om het werkgevers makkelijker te maken om afscheid te kunnen nemen van personeel. Daardoor zou je dus minder met tijdelijke contracten hoeven te werken.
Beter voor de werkgever, beter voor de werknemer.

na-24-maanden-geen-contract-verlengingOm te voorkomen dat de werknemer automatisch in vaste dienst komt zal er na 1 juli 2015 een contractloze periode van zes maanden moeten zijn voor er weer een nieuw tijdelijk contract gegeven kan worden. Wederom met een maximum van 24 maanden.

De kans zit er dus in dat je straks om de twee jaar op zoek moet naar nieuwe medewerkers. Net op het moment dat ze echt helemaal  ingewerkt zijn en je weet wat je aan elkaar hebt.
Daar zit niemand op te wachten.

Wie zegt dat je personeel op de loonlijst staat?

Er is een andere mogelijkheid om er voor te zorgen dat je jouw personeel niet kwijt raakt vanwege wetgeving.
Werken met zzp’ers. Dit zijn zelfstandige ondernemers (voormalige horeca medewerkers) die zichzelf verhuren als bijvoorbeeld ober of barman en jouw een rekening sturen voor het aantal uren dat ze gemaakt hebben.

Voor ondernemers levert dit veel voordelen:

  • Je huurt ze alleen in voor de uren wanneer je ze echt nodig hebt
  • Bij ziekte betaal je niet twee jaar lang het loon door
  • Je werkt met opdrachten, niet met contracten, en opdrachtovereenkomsten zijn eenvoudiger te beëindigen
  • Je hoeft geen belastingen en sociale verzekeringspremies af te dragen
  • Je hoeft geen rekening met vakantiedagen te houden

Eigenlijk vergelijkbaar met wat er in de zorgsector gebeurd is. Daar zagen we dat medewerkers massaal uit dienst gingen om vervolgens als zzp’er weer aan het werk gezet te worden.
Zou dit voor jou als ondernemer een oplossing zijn? Staat de horeca open om zelfstandigen in te huren en krijgen we er in de horeca een nieuwe vorm van werken bij?

Ik ben heel benieuwd hoe jij hier over denkt.
Wat doe jij vanaf 1 juli 2015 met tijdelijke contracten?