Zegeltjes sparen bij AH actie voor diner

Wat een succes is de actie van Albert Heijn! Zegeltjes sparen, op een velletje plakken en via iens.nl bij een gewoon, goed of erg goed restaurant reserveren. Vervolgens met z’n tweeën een driegangen maaltijd genieten om er slechts eentje af te hoeven rekenen.

De restaurants zitten vol, al is het de vraag of ze er echt wat aan verdienen. Zonder omzet kan je geen winst hebben, dus dan maar iets minder winst op meer omzet dankzij de actie van AH en Iens.

Bovendien kom je als restaurant mooi onder de aandacht! Want wie niet mee doet aan een actie, die telt niet mee. Kijk maar om je heen, elk type bedrijf heeft actie na actie.

fifty fifty deal AH actieAls het geen ‘betaal nu 50% en de rest over 2 jaar’ actie is, dan is het wel een ‘geen BTW in de week van’. Of een inmiddels ordinaire twee-voor-de-prijs-van-één. Oh wacht – dat is precies wat deze Albert Heijn actie is.

De kater van de AH actie

Zoals iedereen die een nachtje te lang heeft doorgehaald wel weet, de kater die komt pas later. Dit keer valt het gewoon terug te lezen op iens.nl.

Kijk, iedereen die via Iens zo’n driegangen diner heeft gereserveerd wordt gevraagd of ze een beoordeling willen geven. Daar gaat het mis.

Apart-betalen-voor-de-sauzenMenig restaurant met goede of uitstekende reputatie daalt in de scores. Je leest dan beoordelingen met negatieve opmerkingen zoals:

  • We mochten niet alles van de kaart kiezen

  • Het was een vast menu

  • De porties waren wat aan de kleine kant

  • Vreemd dat we moesten bijbetalen voor een ander gerecht

Weinig-keuze-met-AH-menu

Ligt het aan de bediening of aan de gast?

Uiteraard is de gast koning. Een restaurateur zal er alles aan doen om het de gast naar het zin te maken. Maar is dat altijd nodig en dient er kosten noch moeite gespaard te worden om die gast tevreden te stellen?

Heeft de bediening haar best niet gedaan? Laat de keuken het afweten door (expres) kleine porties te serveren? Tja, de omzet en winst moeten toch ergens vandaan komen.

Daarentegen, wat kan de gast verwachten? Is het weer dat eeuwige dubbeltje en voorste rij verhaal? Weten dat je 50% korting hebt op het diner en dan toch nog klagen omdat het in de ogen van de gast niet goed genoeg is.

De waarheid ligt in het midden

Er zullen ongetwijfeld restaurants zijn die het portieformaat afstemmen op de betaling. Er zijn ook al restaurants gespot die de prijs voor het driegangen menu, speciaal voor AH, omhoog hebben geschroefd. Dom genoeg staat hetzelfde driegangen menu (iets verder) ook nog op de gewone kaart, voor een andere, lagere prijs.

AH actie menu versus driegangen menu

Daarentegen zijn er zeker ook gasten die geen flauw benul hebben wat het verschil is tussen een schnitzel en een diamanthaas. Die gaan voor kwantiteit ten koste van kwaliteit. Omdat het nu mogelijk is om ‘voor hetzelfde geld’ bij een chique (lees: duurder) restaurant te gaan eten, waar de evenredigheid tussen prijs en kwaliteit anders is dan ze gewend zijn.

Op die manier ontstaat er een scheve verhouding tussen verwachting en werkelijkheid. Voor 50% van de prijs. Dat wordt daarna breed uitgemeten in de review.

Nee, niet ieder restaurant zal even blij zijn met de beoordelingen die ze via Iens ontvangen dankzij deze actie. De enige oplossing is de rit uitzitten als restaurateur, terwijl iedereen continue zijn stinkende best doet om Jan en Alleman tevreden te houden.

Anders kan het aantal beschikbare tafels per dag of tijdstip nog altijd naar beneden aangepast worden door het restaurant, waarmee de stroom van de gasten die via de Albert Heijn actie reserveren te verminderen valt. Alhoewel daar ook wel weer een klaagzang over zal volgen op Iens.

Intussen is de volgende reservering alweer gemaakt, want als je van lekker eten houdt is dit een uitgelezen kans om veel verschillende culinaire ervaringen op te doen. En daar gaat het uiteindelijk om met deze actie. Bedankt Albert Heijn!