motivatie en volhoudenAlles staat of valt met motivatie.
Motivatie zorgt ervoor dat je ’s morgen uit bed stapt, het geeft je de kracht om naar je doelen te werken en van de resultaten te genieten. Toch gebeurt het dat je niet genoeg motivatie hebt. In plaats daarvan stel je dingen uit en hou je je bezig met onbenullige zaken. Hieronder volgt een lijstje met fouten die je niet wilt maken en hoe je deze fouten kan vermijden.

Fout 1 : Te veel na denken.

De eerste fout is dat je teveel nadenkt over de resultaten en over wat er allemaal fout kan gaan.

“Wat zal gebeuren als ik .. ? “
“Maar zonder … kan ik niet …”
“Ik wil dit wel doen, maar wat moet ik dan allemaal eerst doen ?”

Deze manier van denken houd je tegen om actie te ondernemen. Om te beginnen.

Oplossing:
Stop met je zorgen te maken over het resultaat.
Het in vraag stellen van het eindresultaat brengt je zeker geen stap verder. Dit in vraag stellen is een onbewuste strategie van onze hersenen; ze houden niet van stilstand, van niet-evolueren.

Ga in tegen deze denk-strategie en begin er gewoon aan! Doe wat je wou doen en je zal zien dat alles op zijn pootjes terecht komt.

Fout 2 :  Niet beginnen

Je wil aan iets beginnen waarvan je weet dat het juist is. Je weet dat je het op de juiste manier aanpakt. En toch lukt het niet om je project, je idee te starten.
Alles overweldigt je een beetje.

Oplossing:
Dit gevoel van overweldiging overkomt je omdat je van een comfortabele situatie gaat naar een nieuwe situatie.

Bijvoorbeeld : Je ligt lekker met een boek op de zetel en je denkt dat je misschien eens wat tijd kan maken om een rondje te gaan lopen.
Je ziet jezelf al hijgend en puffend door het bos rennen.

De oplossing is om te vermijden na te denken over “het geheel”. Denk in plaats daarvan in kleine stapjes. De rest volgt dan vanzelf.

Fout 3 :  Gewoontes

Je hebt de beste bedoelingen om te stoppen met die slechte gewoonte, maar op een dag wordt je wakker en ben je ze vergeten. Je hervalt in je oude gewoonte.
Natuurlijk ben je je hiervan bewust. Je weet zelf ook wel dat dit geen goede manier is. Maar ergens ben je ervan overtuigd dat het ook moeilijk is om je gewoontes te veranderen.

Oplossing:
Ten eerste: het is nooit te laat om je gewoontes te veranderen!
Als je beseft dat je op de verkeerde manier bezig bent, dan ben je al goed begonnen. Je kan nu immers leren van deze situatie en je kan jezelf verbeteren.

Wees blij en dankbaar dat je dit besef hebt.

Fout 4 :  Te hard je best doen

Stel, je hebt een slechte conditie. Op een dag besluit je hier iets aan te doen en je begint aan een training van 10 kilometer.
Moeilijk te geloven dat je dit zal volhouden. Hetzelfde geldt ook voor andere activiteiten of plannen: als je te hard je best wil doen en te veel hooi op je vork neemt, dan is het erg moeilijk om je plannen vol te houden.

Oplossing:
Begin rustig. Loop 5 minuten in plaats van een half uur.
Lees 10 pagina’s in plaats van dat dikke boek.

Begin rustig en bouw je activiteiten enkel op, als dit goed voelt.
Heb je een kleine inspanning gedaan ? Prima. Heb je het gevoel dat je iets meer kan ? Doe er dan volgende keer een stapje bij. Alleen op deze manier kan je volhouden.

Fout 5 :  Te veel dingen tegelijk doen

Soms gebeurt het dat we iets nogal drastisch willen veranderen. We willen dingen veranderen en liefst zo snel mogelijk.
Met al onze capaciteiten vliegen we erin maar dan gebeurt het : na een paar dagen zijn we moe en hebben we de energie niet meer. Een week later zien we dat we eigenlijk niet verder staan.

Oplossing:
Helaas is het erg moeilijk om veel dingen tegelijkertijd te doen. In plaats van alles tegelijk te willen doen, kan je beter een lijstje maken van alles wat je wil doen. Indien nodig, zet je de dingen in een chronologische volgorde.

Begin aan de eerste taak op je lijst en werk zo alles verder af.

Fout 6 : Ontmoedigd geraken

Het gebeurt soms dat je ontmoedigd geraakt door eerdere teleurstellingen. Dit komt omdat je hersenen alles onthouden wat je de voorbije maanden of jaren gedaan hebt.
Als je dan een gelijkaardige activiteit begint, besluit je onbewust dat je deze keer ook wel niet zal slagen. Om het risico van mislukken te vermijden, heb je eigenlijk onbewust al besloten dat je er beter niet aan begint.

Oplossing:
Je bent NU bezig en niet meer in het verleden. Sta een kort moment stil bij je vroegere poging en denk wat er is mis gegaan en waarom.
Bekijk dit als iets waar je van kan leren. Nu ben je een andere persoon, met meer ervaring en betere kansen. Denk eraan dat niet iedereen slaagt van de eerste poging.

Het geheim van succes in om te blijven proberen tot je slaagt.

Fout 7 : De lokroep van meer, beter of anders…

Hoe dikwijls ben je al aan iets begonnen om nadien te ontdekken dat er nog meer en betere uitdagingen zijn.
Je gaat wat joggen om iets aan je conditie te doen en dan ontdek je dat de sportvereniging een super programma aanbiedt.
Je besluit om vanaf nu te werken met een handig schriftje om jezelf beter te organiseren en dan stuit je op spectaculaire programmaatjes met hetzelfde effect. Oplossing: Deze zoektocht naar meer en beter komt het meeste voor ná de eerste fase van opwinding en uitdaging of ná de eerste hindernis.

Voel je hierom niet schuldig. Probeer gewoon te denken dat je op de goede weg bent en dat je moet volhouden. Ga geen andere dingen proberen. Wijk niet van je plan af en doe verder; desnoods stap voor stap.

Na een tijdje geraak je terug in je ritme en kan je weer verder. Besluit “Dit moment is het meest geschikte moment om te starten met de dingen die gedaan moeten worden.” Dat is altijd zo. Als het gebeurt dat je twijfelt, niet genoeg gemotiveerd bent, of de dingen uitstelt, gebruik dit huidige moment dan om te (her)starten. Uiteindelijk ben jij de enige die ervoor kan zorgen dat alles ook echt wordt afgewerkt.

Bron: Lifehacking.nl